Hjemmeundervisning – År 2
Så er det godt et år siden vi begyndte at hjemmeundervise Isabella.
Eller.. Isabella OG Sophia.. for lillesøster vil da også lære noget selvom hun endnu ikke har nået skolealderen :-).
Vi lagde ud med at være meget organiserede, købte bøger, udstyr, kæmpe whiteboard tavle til stuen, lavede “timeplan” osv.
Timeplanen holdt sådan ca. en halv dag.. så var det slut. Den slags fungerer fint i skoler, men ikke i vores liv. Pigerne elsker simpelthen at lege og være kreative, og det ville være dræbende for deres læring, hvis kreativiteten skulle begrænses til enkelte tidsbestemte perioder på dagen. I stedet blev danskbøgerne eller matematikbøgerne fundet frem når lysten var til det. I starten var vi lidt nervøse for om de nu også ville nå det hele inden sommerferien, men da undervisningen er så koncentreret og effektiv, nåede vi et helt års pensum inden jul.
Begge har knækket “læsekoden” og er godt på vej med matematikken.
Vi har derfor skåret “boglige” fag ned fra to til en time om dagen. Resten står i kreativitetens tegn :-). Der er jo også en masse matematik og dansk i hverdagen, så vi ser ingen grund til at bruge mere tid end højst nødvendigt med bøgerne.

“Sprogundervisning” :-).
Fra de var små, har de næsten udelukkende set tegnefilm og børneprogrammer på engelsk. I dag er det en helt naturlig ting for dem, og deres engelske ordforståelse/ordkendskabsniveau ligger nok på 6.-7. klasses niveau. En gang skifter vi engelsk ud med tysk, svensk eller andre sprog når de har lyst til det :-). Selvom de ikke forstår ligeså meget på disse prog, hjælper det dem med at udvikle deres “sprogøre” og vil helt sikkert komme dem til gavn senere.
Mindre “undervisning” – mere learning by doing.
Efter en laang sommerferie, er vi nu igen så småt ved at starte op. Vi har købt lærebøger i Dansk og Matematik, men vil i år bevæge os mere over i det man kalder “unschooling”, dvs. at læringen bliver drevet at lyst. Vi beskæftiger os med det der giver mening og søger læringen ude i livet i stedet for i bøgerne.
Socialt går det fint. De er gode til at lege med andre børn, og udvikler empati og forståelse i hverdagen, idet vi jo altid er der til at hjælpe dem med at løse konflikter, når de opstår. Modsat folkeskolen, har vi jo tid til at sætte os ned og snakke med dem om, hvad der gik galt, og om hvordan de kommer videre.

Respekt for andre – Tro på sig selv
Før vi tog beslutningen om at hjemmeundervise Isabella, var vi utroligt nervøse for hvordan det ville gå hende i en stor klasse. Hun har altid været en genert pige, der let blev bange og havde brug for tryghed for at fungere. Det er blevet til mange tårer i både dagplejen og børnehaven. Det er en fryd at se hende udvikle sig til en selvsikker, smilende pige med tro på sig selv i hjemmeskolens trygge rammer.
Vi har den filosofi, at hvis bare de udvikler en evne til at lytte til og respektere andre – og troen på egne evner, vil de kunne indgå i samarbejde med andre på en god og hensigtsmæssig måde når de bliver voksne.
Selvom det er dejligt at lege med “gamle” veninder fra børnehavetiden, kan vi mærke at de udvikler sig i en anden retning end deres veninder, der jo er præget af heldagsskolen, venindefnidder, moderæs osv.
Derfor har vi besluttet at mødes oftere med andre hjemmeunderviste børn, selvom de fleste af dem bor i Århus området, hvilket betyder lange køreture.
Vi regner stadig med at realisere vores drøm om at flytte i Autocamper inden udgangen af 2017, men vi håber at pigerne kan nå at etablere nogle gode venskaber, som vil kunne holdes ved lige via facetime/skype, når vi ikke er i Danmark. Vi vil i hvertfald gøre vores for at det lykkes :-).
Vi elsker den tid vi har sammen, vi elsker hinanden og glæder os til fremtiden 🙂
At hjemmeundervise vores piger har været den bedste beslutning i vores liv!