Vegansk risengrød

Selvom risengrød mest hører vinteren og julen til, så nyder vi det altså året rundt :-). Ok – måske ikke lige på de aller varmeste sommerdage, men ellers er der frit spil. Hos os har vi ikke noget imod at ændre på traditionerne, så når pigerne spørger efter risengrød, laver vi det, selvom der ikke er nisser på programmet i nær fremtid :-).

Det er utrolig nemt, at lave vegansk risengrød. Den eneste forskel er, at du skifter komælken ud med plantemælk, så selvom man har valgt et liv uden animalske produkter, kan man sagtens nyde en lækker risengrød. Du får her både den traditionelle måde at lave risengrød på og den måde, hvor risengrøden står og hygger sig en tid i sengen.

Opskrift på vegansk risengrød (3 – 4 personer)

Ingredienser:

  • 2,25 dl grødris
  • 2,5 dl vand
  • 1 l plantemælk (vi plejer at bruge sojamælk)
  • Lidt salt

Tilbehør:

Fremgangsmåde:

Kom ris og vand i en gryde og varm det op til vandet begynder at småkoge. Herefter tilsættes plantemælken og der røres i gryden indtil mælken begynder at koge. Læg låget på og lad risene simre i 30 – 35 minutter ved svag varme. Man skal holde øje godt med grøden og røre i den engang imellem, så den ikke koger på. Når grøden er blevet tyk men stadig cremet, så er den færdig. Smag til med lidt salt. Den vil blive tykkere når den “sætter” sig, så den må gerne være lidt for tynd når du tager den af.

Man kan også vælge at lade grøden stå i sengen. Her følger du samme procedure som før, men når mælken er kommet op at koge, tager du gryden af kogepladen. Vi plejer at sætte gryden på en bordskåner i sengen viklet ind i et håndklæde og en dyne over. Her skal den så stå i ca halvanden time og hygge sig (…nej ikke på den måde! ;-)) og bagefter kommer den på kogepladen igen og grøden varmes op indtil den har den ønskede konsistens. Smag til med lidt salt, og risengrøden er færdig.

Pigerne anbefaler at risengrøden bliver serveret med en smørklat og kanelsukker 🙂 .

Vegansk risengrød